Same same but different


Det här skrev jag i min blogg i juni 2006:

Mitt i allt som är så himla kul och bra just nu (jobb, lägenhet, VM-biljetter, semester, sommar, ung kärlek osv.) är jag helt sjukt trött.

Kanske är det lite post-traumatisk stress sedan Tyskland, kanske är det någon form av grav sommartrötthet men jag tror snarare att det beror på min alldeles egen Alfons Åberg aka Mr Sambo.

Jag behöver…nej låt mig förtydliga…jag måste ha åtta timmars sömn för att fungera. Det är helt livsnödvändigt. Helst vill jag ha nio timmar men det har jag aldrig lyckats få in som en vardagsrutin. Då skulle dagen behöva vara 25 timmar långt, minst.

Hur mycket sover jag nu då?

Tja, jag lyckas väl få sex timmar sömn om det vill sig väl.

Varför!? …utropar ni genast förfärade (eller inte men det skiter jag i).

Vid halv elva börjar jag kampen för att lägga mig. Jag frågar först om vi inte ska börja fundera på sängen. Hänvisar gärna till hur lite vi sovit sista tiden. Man får alltid ett “ja absolut” till svar. Sen lyckas människan aaaaaaaaaaalltid fixa och trixa i minst 1,5 timme. Framåt tolv börjar jag inse att tiden går och att jag kanske ska se till så att jag själv kommer i säng trots att sambon verkar omöjlig att få med.

Jag kan av nåon sjuk anledning inte somna om någon fixar och grejar i samma rum, vilket han gör. Kommer i säng vid halv ett eller strax därefter. Ligger klarvaken till sambon lägger sig vid… ett…halv två.

Jag håller på att gå under av detta. Nu är klockan 23. Jag ska bara borsta tänderna så är jag redo för sängen.

Undra när sambon kommer komma. Han ser vääääldig upptagen ut.

*suck*

Jag ska döpa om honom till Alfons. Hans standardsvar är: jag ska bara…

Jag ska bara, jag ska bara Alfons Åberg.

Det är bra märkligt hur allt är sig likt. Den enda skillnade nu är väl att jag är glad om jag får till sju timmars sömn och att jag numera har ett avskilt sovrum där jag utan problem kan somna själv även om sambon fixar och trixar någon annanstans i hemmet.

One thought on “Same same but different

Kommentera

