Idioter del 3 (ännu en favorit i repris)


Väldigt förvånande så plockar jag upp sambons neggiga stafettpinne och fortsätter svadan. Rimligtvis borde det varit jag som skrev om Misstänkt och Lasse ”har tappat all credd” Bengtsson men helt ärligt så orkar jag inte. Jag orkar inte bry mig. Sånt dravel får jag lyssna på och prata om dagarna i ända så jag orkar knappt bli upprörd. Same ol’, same ol’.

Något som däremot börjar reta gallfeber på mig är alla dessa ungar i rosa, respektive blå kläder. VAD ÄR DET FÖR JÄVLA FEL PÅ ALLA FÖRÄLDRAR?

Vad är det som gör att ni känner er så hotade av att någon, gud förbjude, skulle missta er lilla knodd för att vara ett annat kön än han/hon är så att ni känner att det är apviktigt att klä ungen i färger som GENAST ska signalera könstillhörighet. VAD?!

Testa att under en dag titta på de barn ni möter och fundera på vad de har på sig och vad som signalerar könstillhörighet. Tro mig, det kommer inte komma en unge, oavsett ålder, som ni inte genast kommer kunna placera i ett fack. Småflickor har genomgående rosa detaljer, färgglada kläder och söta små djur/märken/blommor på kläderna. Småpojkar har mörka/blå/gröna kläder med lite ”tuffare” märken. Killarna har kläder som är lektåliga, fickorna har kläder man måste vara lite försiktig med. Testa själva att lajja runt i en sandlåda i ljusrosa strumpbyxor jämfört med mörkgröna cargobyxor.

Testa att titta på ert eget barn och vilka kläder han/hon har. Att en tjej har blå kläder är inte ovanligt MEN är det vanligt att en pojke har rosa? En flicka kan alltså utan att förlora status ha på sig en ”pojkfärg” medan det upplevs förnedrande att klä en pojke i en ”flickfärg”. Vad säger det er om könens status?

Jag är så jävla less! Hur i hela helvete ska vi kunna få ungar att fritt välja leksaker/kompisar/kläder and so on om vi från start trycker ner dem i ett fack och genom det förklarar att flickor leker snälla lugna lekar och har fina söta smutsovänliga kläder med söta små katter på och pojkar har grövre kläder som tål vilda lekar.

VÅGA VÄGRA!

13 thoughts on “Idioter del 3 (ännu en favorit i repris)

  1. Vi vågar vägra typiska tjejkläder. Det är galet att det måste markeras så tydligt och att pojkar och flickor tvingas in i färger och i förlängningen därmed förutbestämda könsroller av företag och konsumenter. verkar om att utvecklingen går åt fel håll dessutom, med ”tjejlego” och ”killego” och stringtrosor för små tjejer t ex.

    Rosa är dock inte förbjudet på vår dotter. Rosa är också en färg precis som alla andra och ska behandlas därefter. Vi försöker dock varva med andra färger (lila till exempel… he he… och blå, grön och brun t ex).

    Sedan måste syrran och morsan skärpa sig. De har köpt mycket rosa och lila på sistone.

    Och ja, jag trodde att det var du som hade skrivit ”Idioter, del 1”.

  2. Håller med! Här hemma går den ”stackars” pojken i lila, rött, rosa och fan vet allt. Han har den lila/rosa dockvagn! *ve och fasa* Han kommer med all säkerhet att bli homosexuell som vuxen… 😉

    kram
    Petra

  3. Jag vägrar gärna blått! Vissa blåa färger är godkända ENBART för att J får så himla fina blå ögon i dem 🙂 Inga rosa kläder heller iofs, men väl en rosa nappflaska 😉

  4. Cliff – Jag kan kanske inte hålla med om att rosa är en färg som alla andra även om det är en färg. Allt handlar om vilken innbörd omgivningen lägger i färgerna och vad de signalerar. Det är det som skapar normer i tillvaron och därför måste det räknas med när man pratar om t.ex. färg. Rosa är en klassiskt ”tjejig” färg och signalerar för de flesta mjukhet, femininitet och oskuld. Det är sällan något i samhället bara ”är” utan att vara fyllt av förväntningar.

    Vera och Petra – jodå jag tänkte faktiskt på era killar och att ni är några av de få föräldrar som klär dem rosa när det passar er och dem 🙂

    Ylwa – jag gillar blått och Lilla E passar i blått. Hon passar väldigt bra i rött också. Rosa är inte en hit till hennes lite rödlätta hår.

  5. Jag uttryckte mig lite slarvigt. Rosa är en färg som BORDE vara en färg som alla andra, och behandlas därefter, skulle jag ha skrivit.

    Tro mig, jag är väl påläst i ämnet och fick ett väldigt välförtjänt VG (högsta betyget där) i den väldigt konstruktivistiska kursen ”Genuskunskap” på högskolan (där bl a ”Under det rosa täcket” av Nina Björk ingick som kurslitteratur).

  6. Måste rosa undvikas helt? Får mig att tänka på argumentet att vi inte ska låta rasisterna lägga beslag på den svenska flaggan.

    På samma sätt ska vi inte låta biologisterna stjäla den rosa färgen. Vi kan kanske återerövra den rosa färgen från biologisterna om vi använder färgen rosa på flickorna med måttfullhet och sans. Däremot ska vi förstås inte klä flickorna i rosa hela tiden, precis som vi inte överdrivet patriotiskt ska vifta med den svenska flaggan hela tiden.

  7. Cliff – Så bra att du läst genuskunskap. Då vet du mycket väl ad jag pratar om.

    Rosa kanske inte måste undvikas helt. Eller så måste man det tills dess färgen förlorat sin laddning. Kanske ska vi börja klä pojkar i den istället. Jag väljer att försöka undvika rosa på min dotter då jag vet vad den färgen symboliserar och det är inte något jag vill lägga på henne.

    Vill hon ha en rosa prinsessperiod så ska hon givetvis få ha det men jag ska se till så att jag introducerar alternativ för henne.

    Har man rosa på sin flicka men inte kan tänka sig att klä sin son i samma kläder kanske man ska fundera på varför.

    Att tänka och kritiskt granska är mitt budskap. Inte att förbjuda.

  8. Hittade naturligtvis en supersnygg ljublå t-shirt på lunchen. Och självklart vågade jag vägra. Men frågan är nu… vågar jag köpa??

    I-landsproblem, anyone?

  9. Håller med!! Vi köper både kill och tjejkläder till Mahi. Här om dagen blev hon kallad för lilla pojken (trots hennes långa hår) eftersom hon har en grön POP jacka och så har vi en blå vagn och åkpåse. Den här prinsesstrenden är rätt så scary tycker jag.

  10. Hon 76, visst ska jag, shopping som shopping eller hur! 😀

    Very scary, Purvi. HUR kan man missa att M är en tjej??Men nu vet jag å andra sidan att grönt är en tjejfärg. Sanslöst. 😉

  11. Mitt nu 10-åriga bonusbarn har långt hår och väldigt vackra men ännu inte maskulina drag. Han blir alltid misstagen för att vara tjej, oavsett kläder (just nu lite emo/skate, kanppast feminina markörer). Och det är håret som gör det: det är den mesta följdkommentaren när han säger att han är kille. ”Jamen, du har ju så långt hår!”.

    Inte alltid som det hänger på kläderna alltså. Oavsett så har jag svårt att förstå den här fokuseringen på kön? Varför måste de sortera in honom som flicka/pojke?

Kommentera

