60 år


Imorse var en sån där riktigt grå och kass morgon. Inte bara på grund av vädret, utan det kändes fel bara. Vaknade på helt fel sida. Det hela blir ju inte bättre av att den lilla damen på 1,5 år är mer uppmärksam på ens humör än den större damen på 11,5 år som nuförtiden inte verkar bry sig ett skit om något annat än sitt eget. Så självklart gick hon mig på nerverna extra mycket också.

Och i ett ögonblick av tomhet framför badrumsspegeln så börjar tankarna flyta iväg, jag börjar fundera på påsken, halvdagen på jobbet, vad som behövs handlas osv.. datum börjar rulla i skallen och så kommer jag på att det är den 12:e på söndag. Mammas födelsedag. Just ja. Jag hade ju såklart inte stängt av den där automatiska mailtjänsten som skickar ut mail en vecka i förväg och påminner om allas födelsedagar, och det var ju lite bisarrt att se det ligga där i mailboxen och bränna i ögonen.

”Kom ihåg att på söndag den 12:e april fyller … 60 år” ”Vill du beställa blommor/choklad/presenter, eller bara skicka en hälsning – klicka här”   Hmm, nej, jag tror inte det va?

Mamma fyllde ofta år runt påsk, vilket passade henne utmärkt, hon älskade tulpaner och fick alltid enorma mängder av dom. Hon hade till och med skaffat särskilda extra stora, tunga, vaser just för att kunna ha mycket tulpaner i under den här årstiden. Det är konstigt vilka minnen som kommer till en bara sådär utan att man riktigt förstår varför. Det här kom som en fet käftsmäll en redan grå och sur morgon framför badrumsspegeln. Det var bara att bita ihop, skölja ur munnen och borsta klart tänderna, utanför tröskeln till badrummet stod en liten tjej och behövde byta blöja.

På vägen till jobbet funderade jag vidare. På vad jag skulle göra åt saken, om ens något. Mammas aska ska spridas i minneslunden på Brännkyrka kyrkogård. Hennes pappa ligger där och jag är döpt där. Den dagen mormor går bort kommer hon också finnas där. Men det där med spridande av aska är en knepig sak. Begravningen var ju i höstas, i början av november. I februari fick jag hem papper från kyrkogårdsförvaltningen som skulle skrivas under, om spridandet av askan. Där stod det bara att det kommer ske ”vid ett lämpligt tillfälle beroende på väder och andra omständigheter”. Men det har inte kommit någon bekräftelse på att det är gjort, så jag vet inte. Jag ringde kyrkogårdsförvaltningen för att försöka få klarhet i det hela. Hamnade tillslut hos någon som kunde förklara att det var en process som pågick just nu. När det var gjort skickade de en bekräftelse till kyrkogårdsförvaltningen och de i sin tur skickade sen ut ett brev till anhöriga. Men det kunde ju säkert ta minst en vecka att få det brevet, antagligen mer. Alltså kan det vara gjort redan, kanske inte. Men vaktmästaren på Brännkyrka kyrkogård är inte tillbaka från semester förrän på onsdag, så något besked kunde jag inte få. Det var tvärstopp där. Kom inte längre.

Efter att jag lagt på luren så funderade jag på om det verkligen spelade någon roll, och kom fram till att det gör det nog inte. Så jag går dit på söndag, med en bukett tulpaner och ett ljus, oavsett askan redan är spridd eller inte. Efter att jag bestämt mig för det så kändes det inte alls viktigt att få veta längre.

One thought on “60 år

Kommentera

