Gräsänkling?


Lustigt att det skulle nämnas det där med gräsänka igår. Jag hamnade nämligen under öppen eld på jobbet igår då en tidigare kollega hörde av sig och undrade om det var några av oss som hade möjlighet att träffa honom efter jobbet nästa vecka, eller kanske veckan därefter. Jag svarade att nästa vecka kanske jag kan, men veckan därefter är jag gräsänkling eftersom sambon ska upp till norrland och pulsa i snö i fyra dagar.

Någon påpekade då att det ju i sånt fall var det perfekta tillfället att gå ut och träffa polare, men jag har ju två barn att ta hand om. Då fick jag ta emot en hiskelig massa pisk för att jag sagt att jag skulle vara gräsänkling, då det enligt dom automatiskt innebär att man är ensam utan varken andra hälft eller barn.

Är det så? Jag trodde att det bara var den andra hälften enbart som räknades…?

7 thoughts on “Gräsänkling?

  1. http://tinyurl.com/cy6ujo
    Gräsänka kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling.

    Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på ett ”förförande i det fria”. Därefter har ju ordet gräsänkling fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam.

    Spontant vill jag hålla med CH i detta. Tycker nog att Gräsänka/Gräsänkling är när man lämnas ensam hemma av Sambo och barn…

  2. ylwa: That’s the thing you see. Alla mina kollegor har barn. I stort sett alla har även små barn också.

    CH: Den enda formulering jag hittar är att den andra hälften ska vara bortrest. Säger ingenting om barn. Verkar finnas lika mycket stöd för båda uppfattningarna…

    Stefan: Tänk så skönt det vore…men nej, spam-filtret hittade din kommentar… fem gånger om, typ. Jag nöjde mig med den första, hoppas det var okej 😉 (Det var antagligen din länk som gjorde att den hamnade där…) Och ja, jag har också läst på Wikipedia, jag tycker inte det säger ett jota antingen för eller mot, eftersom det inte är någon som bestrider faktumet att den andra hälften åkt bort. Gör man sen en snabb sökning på bloggar, så hittar man ganska precis lika många inlägg från folk som skriver om att de är gräsänkor/änklingar med och utan barn. Så uppfattningen verkar helt enkelt vara delad.

Kommentera

