Fyllefadäs


I Lördags var jag ute och drack lite för många öl. På tunnelbanan hem hamnar jag framför två tjejer som inte kan ha varit mer än 20-21 år gamla. Till en början lägger jag inte märke till dem utan sitter och tittar genom alkoholdimman framför mig. Efter en stund börjar jag dock lägga märke till att en del märkliga ljud kommer från den ena tjejen.

Jag börjar lyssna på vad de säger.

Det visar sig att tjejen som låter lite märkligt kryddar sina berättelser med ljudeffekter. Ljudeffekter som man annars bara hör i tecknade serier. Inte nog med att hon gör ljudeffekter, hon gör miner som ska visualisera ljudeffekterna. Effekterna och minerna var väldigt manga eller anime.

Fine, så gör jag också ibland men den här tjejen gör det i varenda mening och hon gör så mycket miner så att det blir svårt att höra vad hon säger. Helt ärlig så såg hon nästan spastisk ut i ansiktet (och nej hon var inte spastisk på riktigt).

Jag börjar blir riktigt intresserad och funderar på varför hon gör så där hela tiden. Har hon sett på för mycket tecknat eller är det för att dölja en osäkerhet eller både och.

I min fylla och villa så känner jag att detta måste dokumenteras. Med mobilvideokameran. Smart tänkt, jag sitter framför de två tjejerna hivar upp mobilen och öppnar helt obemärkt linsskyddet (eller inte så obemärkt men det var jag lite för alkoholdimmig för att förstå).

Vad händer då när jag försöker börja filma?

Givetvis har jag den inställd på kamera och inte video så det klickar högt och tjejerna får en blixt i ansiktet. Nu utbrister båda två i ett serielikt; Doh!? Den spastiska tjejen sätter till och med upp pekfingret i mungipan och höjer på ögonbrynen i en förvånad min.

Jag bad om ursäkt och försäkrade dem om att jag bara försökt skicka ett mess men att något blivit fel. Sen gjorde jag mitt bästa för att se fylleförvirrad ut. Det gick ganska bra. Tror jag.

Är det där med mangaimitationer nån ny grej? Börjar jag bli uråldrig?

4 thoughts on “Fyllefadäs

Kommentera

