Spridda funderingar


Oh my, oh my, oh my. Jag är trött.

Igår tog jag mig en avstickare till Skåne för att hålla i ett möte i tre timmar. Det innebär restid på dryga sju timmar under den dagen. När jag var 25 och började jobba med det här så tyckte jag att arbetsresorna var höjdpunkten. Man kände sig oerhört viktig när man stod och väntade på flyget tillsammans med alla affärsmän i blanka skor och svarta rockar. Idag är jag inte lika impad och framför allt är det tråkigt.

En sak slog mig när jag reste igår. Säkert 90 procent av de som skulle med flyget (och som uppenbarligen skulle iväg på jobb för det syns på icke-packningen, portföljer och kläder) var män. Reser inte kvinnor i jobbet? Både på vägen dit och vägen hem vad fördelningen män-kvinnor extremt ojämn. Är det så att kvinnor har arbeten där man inte behöver resa? Har kvinnor inte såna positioner så att de skickas iväg på resor? Jag fattar det inte.

Sen så började Lilla E på dagis igår och från att ha varit väldigt blasé angående bortlämningen till dagis så kände jag en klump i magen när jag läste frågor som vi skulle svara på om henne och som dagis kan använda sig av. Det var frågor om hur hon somnade bäst, vad hon gillar att äta respektive inte äta, och så vidare. Just det där med sovandet kändes plötsligt jobbigt. Att någon annan än jag eller hennes pappa ska klappa på henna, stoppa om henne och få ta upp henne när hon vaknar och är så där rosig, gosig, varm, glad och nyvaken. Det vill jag inte…

Sen slog det mig att jag faktiskt också vill hämta henne på dagis nån gång i veckan. Vi har planerat att sambon kör hämtning och lämning nästan varje dag då vi gärna vill ha två heltidslöner ett tag framöver och han kan göra en ganska stor del av sitt jobb via telefon och vara hemma med Lilla E under tiden. Det innebär ju att jag aldrig kommer få se henna på dagis! Igår kändes det plötsligt outhärdligt så nu har jag planerat in att jag jobbar in nån halvtimme varje dag så kan jag gå två timmar tidigare en dag i veckan och hämta lillkorven.

Antar att det här är vad man kallar pusslande 🙂

One thought on “Spridda funderingar

  1. Visst blir det lite mer pusslande nu med ett barn på dagis?

    Vi kör att jag lämnar 3 dagar av 4 och hämtar en. (en dag i veckan är A hemma med Noel)
    Jag vill ju inte bara få den delen när det är gallskrik och gråt utan också se en glad Noel. Jag jobbar istället över ngn dag i veckan för att kunna hämta jag också.

    Hoppas att inskolningen går bra.

    kram
    Petra

Kommentera

