Vårdnad och barnbidrag


Innan jag glömmer det måste jag skriva om två andra saker som gör mig helt vansinnigt förbannad.

1. Visste ni att om mamma X och pappa Y inte är gifta och mamman skriver att Y är pappan så får mamma X ÄNDÅ automatiskt hela vårdnaden om hon inte aktivt kryssar i att hon vill ha gemensam vårdnad. Det är alltså helt upp till mamman och pappan har inte ett skit att säga till om. För att få en delad vårdnad måste han lita till mammans goda vilja eller dra henne inför rätta. Att han är pappan ger honom inget alls att säga till om initialt.

2. Visste ni att barnbidraget ALLTID tillfaller mamman. För att pappan ska få någon del i det får han be mamman om t.ex. hälften. Har hon ingen lust att ge honom någon del så behöver hon inte. Oavsett om barnen/barnet bor 50% hos den ena och 50% hos den andra. Om pappan sen får fler barn med en annan kvinna så har han inte rätt till flerbarnstillägg. Det får givetvis mamman när hon skaffar fler barn.

FY FAAAAAAAAAAN.

Sen var jag och såg ”Vicky Christina Barcelona” igår och hur mycket jag än gillar Woody Allen så undrar jag ändå inte om den är ett uttryck för hans eskalerande gubbsjuka. Den var en orgie i våta drömmar. En välspelad och välregisserad orgie men ändock en orgie.

10 thoughts on “Vårdnad och barnbidrag

  1. Vera – Nä det visste jag inte…men när vi kryssade i inkomst så skulle det vara hushållets hela inkomst. Det blir väl bådas? Jag måste kolla upp det där…

  2. Vera – vet inte vad du pratar om för specialregler, men jag har betalat dagisavgifter i 5 år tidigare och nu igen, och avgiften har alltid baserats på hushållets inkomst där barnet är skrivet, oavsett vilka som ingår i hushållet. Det är samma regler som för att bedöma behov av bostadsbidrag till exempel.

  3. Hon o Han, intressant, för här i Norrtälje kommun så baseras det på mammans, inga specialregler. Jag ringde o kollade, vi hade nämligen tjänat på att det baserades på hela hushållets.

    Vore just typiskt N-e att ha specialregler. Två år att få ett bygglov på en standardvilla #¤!¤/!=#/¤=!/¤/!=/#!¤!

  4. Vera – Det låter ju helt sjukt! Vi hade iofs tjänat massor på att bara min inkomst räknades men hade nog å andra sidan blivit förbannade över faktumet att sambon inte räknades in.

    • Ursäkta om jag verkar vilja skriva dig på näsan eller så nu, men jag skulle nog slå en signal till den tomte du pratat med och fråga vad de rökt.

      Följande står att läsa på Norrtälje kommuns hemsida:
      Avgiftsgrundande inkomst

      Familjens gemensamma ekonomiska förhållanden ligger till grund för avgiften, vare sig föräldrarna är gifta, sammanboende (med eller utan gemensamma barn) eller ensamstående. Den avgiftsgrundande inkomsten är familjens sammanlagda bruttoinkomst per månad.

      Allt står här: http://www.norrtalje.se/templates/page____4214.aspx Och det har enligt samma hemsida varit dessa regler sen 2004 så det kan knappast vara någon nyhet heller…

      Anledningen till att jag kände mig manad att kolla var att jag blev fundersam då jag tidigare för äldsta dottern bodde i Botkyrka kommun och de hade samma regler som Stockholm. Även Huddinge har samma regler så jag har en ganska stark känsla av att maxtaxan är densamma överallt, det var ändå något som klubbades igenom i Riksdagen.

  5. Är du säker på att du inte vill skriva mig på näsan? 😉

    Tack iaf, som sagt ska definitivt prata med dom, men vi slår i taket ändå. Sen Norrtäljes ”regler”, det kan vi prata mer om nån annan gång. Kan ge vem som helst mardrömmar…!

    Gott nytt!

Kommentera

