Kvalita husläkarmottaging…kvalitet my ASS


Idag dissar vi husläkarmottagningen där jag bor.

Jag har lätt astma som jag får under förkylningsperioder. Just nu har jag en sådan period och givetvis tog min Bricanyl slut i förrgår. Jag vet inte om jag har någon kvar att hämta ut och oftast brukar recepten ha gått ut då jag behöver den så sällan. Det har aldrig varit något problem att ringa till husläkarmottagningen och få ett nytt recept utan att behöva gå dit och undersöka sig. Jag har dessutom den svagaste varianten av astmamedicin så det är inga starka grejer vi snackar om.

Jag ringde nyss för att få ett nytt recept och fick prata med den otrevligaste jävla sköterskan jag mött/pratat med. Neeeeeejdå dom skriver aldrig ut recept utan besök. Det händer bara inte. Jag förklarade att jag ju fått det en massa gånger och då kontrar hon med att hon minsann jobbat där i sju år och vet vad hon pratar om. Jag förklarade att jag bott där i elva år och att hon snackar skit. Sen menade hon att det var eeeeeeevigheter sedan jag kollade upp min astma. När jag menade att så inte var fallet och bad henne kolla det så var det visst i maj… I ÅR!

Sen förklarade hon att om jag nu ska få ett recept utskrivet utan besök så tar det minst tre dagar (ja nu gick det tydligen att få recepthelvetet utskrivet utan besök). Jag förklarade att det aldrig någonsin tidigare tagit tre dagar utan att jag kunnat hämta det senare samma eftermiddag, möjligtvis dagen efter. Hon menade att det är omöjligt för så jobbar dom inte.

När jag slutligen frågade hur jag ska veta om och när receptet kommit in så sa hon att jag kan gå och kolla på apoteket imorgon för då bör det finnas där.

IMORGON? Har det gått tre dagar imorgon frågade jag då. Nej menade hon, men då bör det finnas där.

Logiken i detta resonemang var över mitt förstånd så jag förklarade att hon var fullkomligt ologisk och obegriplig men att jag skiter i det och att jag går och hämtar min medicin imorgon.

Tack och hej.

2 thoughts on “Kvalita husläkarmottaging…kvalitet my ASS

  1. Åh vad man blir trött på sånt där! Verkligen logiskt!
    Tiden kanske går snabbare så snart de tagit ett beslut om att det faktiskt går att skriva ut ett recept…eller något…

    Själv håller jag på att få hjälp med Noels magåkomma men det är, surprise!, heeeelt normalt med diarrér i ett par veckors tid… Känns superkul att sitta i en bil 75 mil och ett diarrébarn…NOT!

  2. Fast vi vet ju att kärringen där är störd i huvudet, det är ju samma visa varje gång man ringer dit.

    Och bara igår när jag var hos läkaren för ett intyg till jobbet. Först skulle han inte skriva något och skulle ha in den utredning som gjorts osv osv. När jag försökte förklara att det inte behövde vara så komplicerat svarade han att det här inte var en förhandling utan han som bestämde…

    Det slutade med att han skrev intyget till slut ändå. Konstigt…

    Den övergripande känslan jag har är att de har grundinställningen att alla överdriver sina problem och inte lyssnar på vad de säger, alternativt att alla bara är dumma i huvudet i största allmänhet. Vilket ju är en aningens tveksam grundinställning om man ska bedriva *vård* som ju är tanken med en vårdcentral…

    Dessutom har de telefontidsbokningssystemet som ger den som ringer en tid man blir återuppringd på. Funkar jättebra. Men den som ringer sitter nere i receptionen på vårdcentralen. Varje gång jag varit där har jag reagerat på samma sak. Hon som ringer upp folk sitter med headset bakom ena disken i receptionen med stängd ruta. Pratar hon inte i telefon sitter hon och stirrar stint på sin skärm. Den andra (sur)kärringen tar emot besökarna och även om det är lång kö så kan hon se ut att sitta helt sysslolös i omgångar vilket såklart stör folk som väntar. Försöker någon påkalla hennes uppmärksamhet så.. ignorerar hon dom fullständigt. Mycket smidigt beteende… Kommer någon in där och ber om att få boka en tid så svarar de… att personen ska ringa istället. För att komma till den automatiska telefonen som lägger in numret i kö och sen blir uppringd av… just precis. Hon som sitter bredvid kärringen som säger åt folk att gå hem och ringa istället. (Att man kan ha en mobiltelefon och inte en fast telefon hemma verkar inte ha slagit kärringfan alls. Hon har väl en fast telefon på väggen. Med sladd. Och nummerskiva.)

    Behöver man säga något mer?

Kommentera

