Julmat


En av ”fördelarna” med att vara hyfsat sänkt av förkylning är att man med gott samvete gentemot sig själv kan sitta hemma och såsa framför datorn ganska mycket.

Därför tänkte jag slänga in ytterligare ett inlägg idag…

Vi ska ju ha julafton hemma hos oss, och i sann tradition numer så får alla gäster ta med sig något i form av julmat eller liknande. Det mesta är rätt enkelt att dela upp, vi har ganska god koll på vad som passar de olika att ta med sig, och sen fyller vi själva på med resten efter behag.

Men. För att kunna tala om för alla vad de ska ta med sig, måste vi ju såklart komma fram till allt som allt vad vi ska ställa på bordet. Det kan ju tyckas enkelt vid en första tanke, men när man klurar vidare på det så blir det fan inte så jälva solklart längre. Smaken är som bekant lika delad som regeringen är när det gäller homo-äktenskap, och traditionstänket kan ju vara lite annorlunda från person till person också.

Så vad ska man ha på julbordet?

Vi börjar med att lista det uppenbara.

  • skinka
  • köttbullar
  • prinskorv
  • potatis
  • sill
  • någon form av enkel grönsakssallad
  • julbröd
  • ostar (cheddar, edamer osv)
  • julöl
  • nubbe
  • senap

Jahapp.. sen tog det stopp för mig. Jag vet ju att det även finns en hel hög andra saker som man ofta har på julbord av vana, gammal tradition eller vad det nu kan tänkas vara, som skulle kunna bli aktuellt.

  • lutfisk
  • dopp i grytan
  • all möjlig jävla sorters äcklig kål i olika former, t ex brysselkål, rödkål osv..
  • kalvsylta
  • janssons frestelse
  • lax (gravad, rökt m.m.)
  • julkorv
  • ris a la malta

Vad har jag glömt? Känns som listan kan göras outgrundligt mycket längre… Jag vill ha synpunkter, vad har ni på julbordet?  

Det skall väl påpekas att av de ovan nämnda grejerna så är det ingenting jag själv skulle ställa på bordet, men jag kan mycket väl tänka mig att några av våra gäster är intresserade av något av det. Det får alltså falla in under kategorin ”if you want it – bring it” Egentligen om vi firade julen helt själva skulle det inte bli någon sill heller, men det vet vi att våra gäster kommer att äta av så.. (Tydligen är sill numero 2 i rangordning på julbordet när ”svenska folket” röstar.. – ännu ett bevis på att den stora massan är korkad…) Sen blir det förstås glögg, nötter, godis och sånt som tillkommer, men det hamnar ju inte på julbordet utan ligger lite utan tävlan före och efter middagen. Där hamnar även julgröt om någon undrar, för den äts till frukost och bereds inte plats på middagsbordet, man har nog så fullt upp ändå med att få i sig all mat…

9 thoughts on “Julmat

  1. Hade jag fått välja hade jag tagit ett glas vin och en god pasta på julafton. Men det blir nog julmat i år också. Försökte föreslå nåt annat ett år och fick nästan emigrera…

  2. Mamma bruakde göra tjocka revbensspjäll, de är rätt goda men annars är jag ingen julmatsfan. Kan tänka mig lite lax, ägghalvor, senapssill (gillar ingen annan) skinka, sen är jag rätt nöjd.

  3. För egen del så.. pasta och gott vin blir det ett antal gånger per år vid andra tillfällen så det är väl inget jag känner ett jättesug efter just till jul direkt. Sen är det märkligt nog något med den där traditionen, av någon konstig anledning känns det ganska viktigt. Jag tror det är lite det där att även om man ska skapa sig sitt eget, så behöver man någonstans ändå någon koppling till det historiska. Det klassiska om att man måste känna till historien för att förstå nuet och framtiden kanske är applicerbart även här?

    Och vad det gäller grisfötter så kan man faktiskt bli portad från att fira jul med vissa om man äter det, (inte hos oss dock, men man får fixa dom själv om man vill ha!), fråga Micke nästa gång får du höra…

    Ah, revbensspjäll är nog också en klassiker på många julbord, det har du fanimej rätt i. Ägghalvor har jag också ett minne av, särskilt från när vi var hos farmor och farfar uppe i Gävle. Som barn gällde det ju att vara snabb och nypa en halva med kaviar på, de där med stenbitsrom på ville man ju undvika och man ville ha ett ägg på tallriken tillsammans med potatisen och köttbullarna och nån prinskorv för att kunna peka på eh, ”mångfalden” på sin egen tallrik.. 😀

  4. Oh please kära sambo, jag blir ganska putt över att du glömt att jag gjorde väldigt fina ägghalvor med rom, kaviar, majonäs och dill förrförra året.

    Kommer Micke med grisfötter så kommer jag överväga att porta honom. Hälsa gärna det och tydliggör att det ÄR ett hot.

    Revbensspjäll hamnar i samma kategori som grisfötter.

    REVBEN och FÖTTER ska man inte äta.

    • Tja, jag minns det inte ens när du nämner det så… Jag kan bara skylla på att det inte är något jag är särdeles förtjust i och därmed förtränger det. Du har inte funderat på att göra ett besök på ett slakteri någon gång förresten?

      Upplevelser ska ju vara årets julklapp…

  5. Visst kan jag göra det kära sambo. Vill du leva med en vegetarian?

    För övrigt så har jag stått på första parkett när man slaktade getter med slöa knivar i Kurdistan. Jag såg även hur man skär ut det kött man ska äta och hur man tar tillvara på alla delar. Jag har fiskat och rensat dem efteråt.

    Alla såna upplevelser har bara gjort att jag blivit mer övertygad om att kött inte är något jag egentligen vill äta.

    Det handlar tyvärr inte om någon sympati för djuren i första hand utan äckelkänslan jag får av att äta andra varelser.

    Jag är bara helt enkelt för lat för att helt sluta äta kött och sedan vi bildade familj så har det blivit ännu svårare med alla era grönsaksnojor.

  6. personligen tycker jag julbord är överskattat. det enda jag tycker krävs (och som bör läggas lite själ i) är sill (tusen sorter helst), ägghalvor (små och piffiga) och revbensspjäll (kryddiga och välgjorda).

    resten har man ju hemma…

Kommentera

