Små fingrar, långa armar och konservativt liberaltänk


Har ni gasspis hemma? Well, det har vi. Och vi har ett klåfingrigt litet barn hemma med stor upptäckarlust och obefintligt risktänk.

En i sanning jävligt olämplig kombo på många sätt. Gasspis är liksom synonymt med brinnande låga. Små pillriga fingrar är inget jag gärna ser grillat på den lågan om man säger så. Så det är hög tid att ta tag i den där biten och säkra upp lite extra. Ett skydd för ugnsluckan och ett skydd för spisen helt enkelt. Jag ringde hyresvärden som ju installerat våran spis för att fråga var spisskyddet tagit vägen, då det inte följde med något när spisen installerades. Svaret jag fick var inte direkt vad jag väntat mig.

En gasspis jämställs tydligen med en induktionshäll. Vad det innebär? Jo, att den svalnar snabbt efter man använt den, så något skydd att sätta upp behövs inte anser man… Det är annat med plattor som är varma länge efteråt osv osv. Och jag fattar inte riktigt. När spisen är PÅ då? När det brinner däruppe under kastruller och stekpannor. När det står prylar på spisen som är stekheta. Fulla med vad det nu kan vara som är kokhett och som man bara behöver fippla tag i ett handtag för att få över sig? Det är ingen säkerhetsrisk alltså? Är det bara jag som är nojjig?

Och ugnsluckan.. ”Det är dubbelglas” säger snubben på kundtjänst. Jaha, OCH?, säger jag då. ”Det blir aldrig så varmt att man får brännskador” säger han då. Vilken grad av brännskador pratar vi om då? försöker jag fråga men han vill inte förstå vad jag menar. Någonstans i bakhuvudet har jag ett minne av att det finns någon gräns vid en sådär 55-60 grader som inte får överstigas. Samma gäller t ex brödrostar som ska ha skyddade utsidor för att man inte ska bränna sig. Samma princip. Men har ni provat att lägga handen på något som är 60 grader varmt? Det är jävligt varmt ska ni veta. Om ni dessutom bara är dryga året gammal så har ni inte särskilt tjock hud heller, särskilt på fingertopparna (för att ta ett uppenbart exempel)  och jag undrar jag om det inte blir brännskador i klinisk bemärkelse så nog fan är det illa nog för att göra skada på en liten obetänksam person som är utomordentligt nyfiken på allt allt ALLT.

Jag reagerade nog mest på att han visade i stort sett noll och ingen förståelse för mitt resonemang. Så jag tänker dra till med klyschan att han kan inte ha barn själv… Jag fick i alla fall numret till spistillverkaren och fick där prata med en kvinna på kundtjänst. Det visade sig att man inte har några produktspecifika skydd för varken spisen eller ugnen. Ugnen har inte ens ett barnsäkert lås till luckan… (!) Efter lite gnatande och privatjournalistiskt arbete så kröp det tillslut fram att anledningen till att det inte finns är helt enkelt för att det inte finns något krav på det. Så SKÄMMES på er IGF! Via produktspecifikationen på vår spis ser jag att IGF har ett ”showroom” inne i stan. Oh boy, the joy. Gissa vem som tänker besöka det och diskutera barnsäkerhet i veckan… >:)  Att det inte skulle finnas en marknad för det betvivlar jag också starkt med tanke på hur mycket barnsäkerhetsprodukter det finns nuförtiden.

Efter dessa samtal satt jag fast med en lite ambivalent känsla. Är det jag som ser överdrivet mycket faror, eller var det bara killen på Familjebostäder som inte fattade bättre? Han menade på att så länge man använder spisen så håller man ju koll ändå och då behövs inget extra skydd. Jag tolkar som sagt det enbart som ett bevis på att han a) bara är trögtänkt och rejält dum i huvudet eller b) helt enkelt inte har barn själv. Andra tänkbara svar är förstås c) att han aldrig lagat mat själv om han nu skulle ha barn eller d) all of the above.

Och visst, jag förespråkar i en väldigt stor mening (mycket större än den andra vuxna hälften här hemma) individens rätt till att bestämma över sig själv, och kan tycka att Sverige som land är överdrivet duktiga på att bestämma åt sina medborgare vad som är farligt och hur man ska skydda sig för att de är för inkompetenta för att inse det själva. (Cykelhjälm, obegripliga hastighetsbegränsningar på vägar m.m.) Och kanske spelar förra helgens incident med pigluxationen fortfarande in, och jag är livrädd för att Lilla E ska skada sig och vill nog gärna linda in henne i bubbelplast bara för säkerhets skull om jag fick, men just när det gäller barns säkerhet så känns det som att något har missats här. Eller?

Hur som helst. Damen på kundtjänst hos IGF skulle se till att en ”tekniker” ringde upp mig för att jag skulle kunna få veta vad det fanns för möjligheter att ytterligare säkra upp våran tydligen redan säkra spis och ugn än mer om man nu är så nojjig som jag är…

5 thoughts on “Små fingrar, långa armar och konservativt liberaltänk

  1. På dom bara! Jag blir så j-la förbannad på sånt här! Det pågår babyboom och tillverkarna av diverse olika prylar anser att det inte finns en marknad för barnsäkerhet…

    • Tja, det ringde en snubbe imorse. De ville ha min adress så de kunde skicka en luckspärr som man kan montera själv.

      Jag passade på att fråga om det där med dubbelglaset, och tja, det blir ju nånstans runt 85 grader varmt eller så om ugnen står på ett tag… men det är ändå under gränsvärdet för CE-märkningen som är det enda kravet. I övrigt får man hålla sig till universal-prylar för att barnsäkra. För att som han sa.. tillverkaren är italiensk, och där.. tja, tar man inte såna frågor på så stort allvar.. ”det är lite annat tänk där”
      Typ.

  2. Hmmm… Visserligen är inte italienare riktigt som svenskar (på en del sätt bra mycket bättre skulle jag vilja säga efter att ha bott där ett tag), men nog sjutton bryr de sig om sina barn!

    Har en idé! Varför inte starta eget? Barnsäkerhetsprylar till produkter som inte har det från tillverkaren. Marknaden är ju enorm!

  3. Hmm, tja, du försöker nog omvända fel person om du ska försöka försköna bilden av italienare. Jag har inte särskilt höga tankar om italienare rent generellt. Är inte förtjust i mycket annat än delar av deras mat. Visst bryr man sig om sina barn, det kan man nog med fog påstå att man gör över hela världen. Poängen är väl att omsorgen kan ta sig olika uttryck, och just säkerhetstänkande är knappast något som prioriteras allra högst i Italien. (Och för all del många andra länder.)

    Säg gärna till om du bestämmer dig för att starta eget, jag lovar att följa det noga 🙂

  4. Hade ungefär samma tankar som du om italienare innan jag bodde där ett tag. Numera gillar jag dem. 🙂 Men du har nog rätt, tyvärr är barnsäkerhetstänket kanske lite eftersläpande… Men något som är klart mycket bättre i Italien och MÅNGA andra länder är att man faktiskt hjälper till om någon kommer med barn/barnvagn eller gravida för den delen. Efter att ha varit gravid och nu är barnvagnsförare i Stockholm undrar jag om det inte är den plats i världen med mest egoistiska människor på stan och i kollektivtrafiken… Fast DET är ju en helt annan diskussion egentligen. SKa inte kapa kommentarfältet fullständigt…

Kommentera

