Vad gör man?


Just nu är jag sjukt less och uppgiven över att hushållets 11-åring inte gör ett skit nånstans. Bara för att testa så sa jag ingenting om jackan som slängdes på golven mitt i rummet och sen klevs över varje gång eftersom den låg just.. mitt i rummet. Hon kröp ner i sängen, efter att ha klivit över jackan en sista gång, och struntade i det. Precis som hon struntar i att ta hem och plugga till matteprovet imorgon, precis som hon struntar i att ta hand om smutsiga och blöta gympakläder i väskan när hon kommer hem, precis som hon sitter en timme vid matbordet och äter jättelångsamt.. Hon har ingen som helst koll på var hälften av spelen till hennes tv-spel befinner sig någonstans… spel som kostar 3-500 kronor styck…

Jag är så less på att bli irriterad, sur, tjatig, gnällig att jag börjar må fysiskt illa. Och jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det. Bara blunda och låtsas som om det regnar (det gör det ju ganska ofta just nu liksom) och kanske det går över av sig själv?

7 thoughts on “Vad gör man?

  1. Jag skulle få betala för att bli av med henne, känns inte värt det…

    Skämt åsido, så pratade jag med hennes fröken om lite andra saker i morse och det visade sig att hon upplevt exakt samma pissiga attityd i skolan den senaste tiden. Det kan ju låta bakvänt, men det var ganska skönt att höra, då är det ju liksom inte bara jag som överreagerar, för man undrar ju hela tiden nånstans när man surar ur hela tiden om man är överkänslig själv, och funderar på om man är för grinig osv osv. Att hon är lika nonchalant mot sina lärare är ju egentligen ännu värre. Var kommer denna plötsliga totala nonchalans för vuxna och auktoriteter ifrån kan man ju undra…

  2. Låter som hon börjar bli.. tonåring? Eller så knarkar hon och säljer sina spel för att ha råd med droger 😉

    Sänder de fortfarande ”barntimmen” med Malin Alvén och hon den andra på radiosthlm? Skriv till dem då vetja, de verkar ha svar på det mesta när det gäller ”små vuxna”..

  3. ylwa: You think? 😀

    Klart det är, men det är fan inte okej att helt plötsligt totalt dissa alla auktoriteter man har. Det ska fan stävjas omedelbums!

    Och jo, barntimmen går fortfarande, och no disrespect, men jag tänker inte höra av mig dit för att hon kör nåt rebel-race, nån måtta får det vara. Idag har funkat mycket bättre, hon visade vilja till förbättring, så det är inte nattsvart.

    Marcin: Äh, det hinner komma en mysperiod till sådär vid 9 år nån gång innan det brakar loss ordentligt, sen är det bara downhill i sisådär 5-10 år innan de hittat sig själv. Känns väl härligt? 😀

Kommentera

