Nix, nein, no, NEJ TACK!


När Nix-registret lanserades någon gång för länge sen så anmälde jag mig genast. Men den där spärren sitter ju inte kvar i all evighet. Så för några månader sen damp det ner ett brev om att mitt nummer skulle försvinna ur Nix. Och det kan jag säga.. att nu märks det minsann att det gjort det. Jävlar i mig vad det börjat höra av sig idioter. Ja, alltså telefonförsäljare. Och idag, när jag hade en klart pissig morgon på många sätt så lyckades två stycken höra av sig redan innan jag blivit färdig med morgonrutinen.

Först ut: Någon förvaltare av pensionspengar. Jag lyssnade inte ens på vilken. De ringer och frågar om man gjort något aktivt val av sin PPM-portfölj. De här typerna är inte så farliga. Ibland nämner jag vart jag jobbar först, (inom finansbranschen) och sen vilket bolag som hanterar min portfölj. Då fattar de att jag inte är målgruppen och säger tack och hej. Jag behövde inte ta till avspisningstricket att påpeka att jag sitter och skiter och inte riktigt har tid med mer skit än så.

Idiot nummer två däremot förtjänar ett lite utförligare omnämnande. Han ringde från Falk. Han inledde med det klassiska självmålet. Jag svarar nämligen alltid i telefon med mitt namn. Han inleder då med att fråga: Är det N N jag kommit till? (Eh, ja, jag har ju precis talat om att jag heter så..) Så jag säger då återigen, aningen avmätt ”jaaa…?” Då kommer nästa idioti snabbt som en avlöning. Jo förstår du N N, jag ringer som sagt från Falk, du kanske känner till oss? Vi är ett av de största säkerhetsföretagen inom bla bla blaaaa…” för att sen gå över till att börja namedroppa lite kitschiga nya termer som carding, nätbedrägeri och identitetsstöld. Jag känner genast hur irritationen växer. Killen är rätt aggressiv också. Försöker snabbt som attan bygga upp en hotbild, försöker påskina att jag närsomhelst, hursomhelst kan råka ut för något av detta. Naturligtvis går han inte in alls på hur det skulle gå till, bara att hotet finns där ute liksom. Sen slår han till. ”Har du körkort?” Ja? ”Vet du vad du ska göra om du blir av med det?” Ja. Jag har redan varit med om det en gång… Och nu går killen fullständigt i spinn! ”Jaså!? Vad gjorde du då? Ja, jag ringde Vägverket och anmälde det. (Det är liksom svårt att få dem att skicka ut ett nytt annars..) Jag frågade även då Vägverket hur det funkar om man blir stoppad i en kontroll med polisen av någon anledning. (Man behöver ju inte göra sig skyldig till förseelser för att polisen ska vilja titta på ens körkort, det finns ju rutinkontroller liksom.) Men det var inga problem, de kunde se att det var anmält som förlorat, att man hade körkort som var giltigt och hela den biten bara det var anmält, vilket det ju nu var.) Men Falk-killen hade en egen uppfattning. Man måste i hans värld själv också anmäla det hela till polisen, och dessutom UC och Dun & Bradstreet (kreditupplysningsföretagen) annars kunde minsann någon annan handla grejer i mitt namn om de fick fatt på det. ”VISSTE DU INTE DET!?” Nu blev jag rejält förbannad, så istället för att ge mig in i diskussion med snubben om hur det är avhängigt av att alla som kollar legitimation manuellt ska kolla körkortets nummer mot en spärrlista för att se om det kan vara stulet.. (Fundera bara lite snabbt över hur ofta det händer när du ombeds visa legitimation när du handlar med kort, om du ens behöver visa legitimation alls..) Anyway, bullshit och inte fan behöver jag nån tjänst med ”ett enda nummer att ringa till för alla mina kort”  när det ska säljas in genom att snubben försöker skrämma upp mig med företeelser som är mer styrt av hur du nyttjar dina kort än om du tappar dom. Och visst, jag har inte telefonnumret till UC i huvudet, men jag är fullt kapabel att slå upp det vid behov om så vore fallet. Så jag beslutade mig för att vända på det här jävla skrämselkorsförhöret jag utsattes för en grinig torsdagsförmiddag. Jag frågade helt sonika om han visste vad jag tyckte om företag som försöker sälja in tjänster och profitera på människors okunskap och rädsla. Mister telefonförsäljare från Falk blev lite snopen, var tyst en kort stund, och lite suckande svarade han: ”Nej N N, vad tycker du om det?”  Äntligen tänkte jag, väntade en liten stund i tystnad, och la sen på luren. Plötsligt kändes allt aningens mycket bättre.

Sen begav jag mig av hemifrån för en längre stund av dagen, det var ju stora öppningsdagen för diverse hemelektronikbutiker runt om i Stockholmstrakten, och jag hade bestämt mig för att ägna mig åt spaning, ögonshopping, uppdatera mig på prisläget och kanske göra något sjysst superfynd eller hitta uppslag till julklappar. Det gick väl sisådär, men några bra idéer fick jag allt. Det och billig kycklingfilé från Willys…

Väl hemma tog det otroligt nog inte lång tid innan dagens tredje telefonförsäljare ringde. Denna tjej ringde från Glocalnet och skulle också köra tjenis-på-förnamnsbasis-tricket efter att jag svarat med mitt namn. Att de aldrig lär sig att lyssna och sluta läsa rätt upp och ner från sitt manus.. Nåväl, hon tyckte hursomhelst att hon hade det stora nöjet att berätta för mig om att de kunde erbjuda mobilt bredband i mitt område nu… Denna fantastiska nya teknik i mobilvärldens framkant. Hon gjorde till och med rookie-missen att inte ens börja med att fråga mig vad jag har idag. Om jag är intresserad, om jag vet vad det är… nej inget sånt. Så jag förklarade för henne att jag inte var intresserad av att ha något slags abbonemang på något vis med Glocalnet pga tidigare erfarenheter av företaget, att jag är mycket nöjd med det jag har idag, och att jag utan problem kan använda min mobil som 3G-modem om jag behöver mobilt bredband och att det räcker utmärkt de få gånger jag är i behov av det. De gånger jag verkligen skulla haft nytta av mobilt bredband vore ute vid sommarstugan men där finns det INGEN täckning. (Och ja, jag visste att hon skulle börja jiddra om hur bra täckning de har.) Så när hon då försökte avbryta mig genom att säga att jag inte kunde säga det utan att vara säker så sa jag bara åt henne att vara tyst och lyssna färdigt.  Man kan ju tycka att min griniga inställning och sura attityd från början, plus detta, skulle avskräcka henne. Men inte då. Jag förklarade att jag inte var intresserad av det eftersom den teoretiska hastigheten aldrig uppnås, den faktiska är för långsam och jag har snabb lina hemma som jag är nöjd med. Hon försökte då med att jag kanske ville ha det som komplement? Jag påpekade återigen att jag kan använda mobilen som komplement i sånt fall. Man kan tycka att hon borde ge upp nu kanske? Men nejdå. Hon tänkte nog att hon väntat med det bästa till sist, det var ju ändå Glocalnet, ”inte lika lågt som…” så hon frågade mig vad jag betalade för telefoni och internet idag… Men skit i det, jag tänker inte byta ändå, för jag får inte bättre via ADSL eller mobilt bredband än vad jag får via kabel-tv idag, och i vår får vi 100Mbit fiber in i kåken, skulle jag låsa upp mig på ett nytt abbonemang nu då? Knappast. Men jag orkade inte ens förklara det för henne, så jag avslutade samtalet med att besvara hennes fråga om mina kostnader med ett gammalt hederligt ”skit i det du” och la på luren.

Jag tror jag ska börja göra upp lite olika tekniker för hur jag ska hantera dom. Sätta på högtalartelefon och ge luren till Lilla E måste jag ju prova till exempel. Kan bli hur skoj som helst…

5 thoughts on “Nix, nein, no, NEJ TACK!

  1. Jo, självklart. Men jag har liksom inte.. tja.. orkat bry mig bara. Och jag är väl lite knepig, men jag tycker det är ganska roligt att hålla på och jävlas…

  2. Jahaja, det där var ju typ det längsta inlägget ever.

    Jag pratade förresten med premiepensiontjejen i onsdags när du var borta och bad henne återkomma dagtid. När du är hemma.

    HAHAHAHA! 😀

  3. Jag brukar bråka med dem och be dem upprepa saker tills de lägger på. Slösar de på min tid så slösar jag på deras.

    Jävla telefonterrorister. Helvetet har en egen plats för telefonförsäljare.

Kommentera

