Får ex ställa krav?


I fredags ringde mitt ex oväntat. Han deklarerade sitt missnöje över att jag inte hört av mig på fem månader och började, ännu mer oväntat, att skälla ut mig.

Först blev jag uppgiven men efter en kort stund blev jag förbannad. Han om någon har inte någon som helst rätt att gnälla över att jag inte hör av mig! Snälla, sist vi benämndes som par var i rätten där han dömdes för olaga hot och det var efter jag fixat ett besöksförbud.

Fine att han därefter sansat sig och kommit tillrätta med att jag inte vill vara ett par med honom. Fine att han taggat ner och kommit ur sin tillfälliga galenskap. Fine att vi spenderat halva livet tillsammans. Fine.

Han har ändå ingen som helst rätt att ringa och skälla på mig för att jag inte ringer honom regelbundet. Jag har en egen familj. Jag har barn och jag har en partner som jag vill lägga min tid och uppmärksamhet på.

Jag har träffat honom på en fika eller två för att vi inte skulle avsluta allt det vi hade med besöket i rätten. Det var ändå en massa bra år som han sen inte kunde avsluta på ett värdigt sätt. Jag har aldrig haft för avsikt att ha honom som en bästa polare som ringer och skäller ut en när man inte hört av sig på ett tag.

I vilket fall avslutades det med att han ilsket sa att om jag inte hörde av mig regelbundet så var vi inte vänner. På det svarade jag; BRA då är vi inte vänner. Adjö.

Så var det ett avslutat kapitel. Eller?

5 thoughts on “Får ex ställa krav?

  1. Det finns ingen som helst anledning för honom att skälla i alla fall. Jag förstår att du vill vara civiliserad och inte be honom fara åt helvete, men det ligger onekligen nära till hands.

  2. Vilken idiot. Finns ju ingen anledning att ha kvar honom i ditt liv. Om han inte hade varit en person med så bråkig bakgrund hade jag rekommenderat dig att säga åt honom att dra åt helvete. Nu är det väl mer ”vänlig men bestämd” som gäller som approach för att avspisa honom.

  3. Svaret på din fråga i rubriken är enkel: NEJ!

    Utövandet av sagda svar är dock inte alltid lika enkelt. Hoppas att han inser hur puckat han beter sig. Oavsett, detta är hans problem. INTE ditt! Bra att du stod på dig!

  4. Ping: Snoppmannen och andra otippade män i mitt liv « Blodpudding

Kommentera

