Damned if you do, damned if you don’t


I avsnitten om vad som är ett klassiskt orosmoment när man har små barn så kommer här kapitlet om dagisplatsen.

Good times betyder många nya bebisar. Många nya bebisar betyder problem med platser på dagis. Särskilt som en högkonjunktur normalt följer på en lågkonjunktur när man bommat igen och skurit ner på platser för att det inte kommer så många bebisar och det kostar och ja.. ni hajar.

Det är alltså en jävla massa familjer som vill ha plats på dagis till sina små nu. Inklusive vi. Och där vi helst vill ha plats fick jag veta igår att där kan vi glömma plats förrän till sommaren. Andrahandsalternativet lär inte vara bättre men där kan jag inte få svar förrän på måndag. Kommunen.. det är en historia i sig. De har ingen jävla aning, för de har ett nytt elektroniskt kö-system så man ska kunna sköta allt via webben. perfekt för oss som gör allt man kan via webben. Ett problem bara. Informationen är.. värdelös. Så jag ringer handläggaren för vårt område. Och lyssna på följande:

– Hon kan inte ens se samma information som jag får upp på hemsidan.

– Informationen i sig är inte fullständig ännu säger hon. Problemet är väl bara att den nya E-tjänsten gick live 1 Juli..

– Att informationen är ofullständig gör att man ska ringa om man vill ha besked säger hon…

– Jag ringer för att fråga om hur jag ska tolka informationen som finns för vissa av de förskolor vi sökt plats på. Hon kan inte se samma information, så hon vet inte. Jag läser upp den för henne. Hon förstår inte vad som menas, och ber mig återkomma senare. För i dagsläget fokuserar de på platser för oktober och november. Vi vill ju faktiskt inte ha plats förrän i januari…

– Samtalet avslutas med att jag lovar att titta till hemsidan lite då och då för att se om något hänt, samt höra av mig igen om någon månad. Det enda besked hon kan ge mig är att vi har en platsgaranti för Lilla E, vi kommer få en plats någonstans i stadsdelen i januari… Samtidigt är det väldigt många som sökt plats i januari säger hon. Och stadsdelen har ju nyss slagits ihop med flera andra, så den är jättestor, och de enda områden i stadsdelen som för närvarande har lediga platser är i stort sett så långt ifrån där vi bor (södra delen av stadsdelen) nämligen i nordvästra och nordöstra delen. Skulle alltså vara i det närmaste värdelöst för oss. OCH… om vi tackar nej till den platsen vi erbjuds enligt garantin i januari, så blir vi av med garantin helt och hållet.

Härliga tider. Och det samtidigt som Lilla E vänder sig om efter andra barn överallt och verkligen längtar efter att få hänga med andra ungar.

Härligt med något nytt att oroa sig över. Som om det inte fanns tillräckligt ändå…

5 thoughts on “Damned if you do, damned if you don’t

  1. Är det inte så här varje år?! Att det ska vara så jäkla svårt för kommunmänniskor att fatta att det kommer födas barn oavsett lågkonjunktur och att barnens föräldrar förmodligen kommer vilja ha en dagisplats i närheten av sitt boende. Vem ska förklara detta för kommunmänniskorna så de förstår undrar jag..

  2. det är verkligen ett gissel. nu har vi haft tur, men hos oss finns det folk som pendlar tre mil enkel resa för att de fått garantiplats och inte vågar tacka nej. tackar de nej mister de ju sin plats i kön, och därför väljer de helt sjuka lösningar med dagis på andra sidan stan.

    hoppas det löser sig! annars får ni flytta hit, här finns plats! 😀

Kommentera

