Uppdrag slutfört?


Som alltid när jag säger att jag inte har någon inspiration så poppar det upp saker jag vill skriva om så fort jag skrivit ”inspiration”.

Jag vet att jag reagerar när någon i min omgivning uttrycker sig på ett misogynt sätt eller ens uttalar sig klumpigt kring könsroller. På samma sätt reagerar jag på om det uttrycks främlingsfientliga, rasistiska eller homofobiska åsikter så att jag hör det. Tack och lov händer det ytterst sällan. Men som sagt, när det händer så hörs jag. Det tycker jag är min skyldighet som medmänniska när andra uttrycker sig kränkande. Ingenting ändras för att man står tyst.

Idag började en kollega att komma med en utläggning om att kvinnor åldras på ett sämre sätt än män. I ärlighetens namn satt jag och funderade på något helt annat medan han pratade. Plötsligt hör jag mitt namn. Då hade en annan kollega sagt åt han som hade utläggningen att tänka igenom sitt resonemang lite mer om han inte ville ha en genusdiskussion med mig.

Det hela var skämtsamt och jag har arbetat med båda personerna i väldigt många år så vi är goda vänner, men jag kände ändå att jag nog har lyckats med någonting om de har förstått att det inte är säkert att det finns ett konsensus kring vissa frågor.

Jag tror att det är jätteviktigt. Om ingen säger emot, eller visar på en annan uppfattning, är det den som hörs mest som får tolkningsföreträde och det skapas lätt en taskig jargong som är accepterad.

Sen är det klart att jag inte vill vara något åsiktsmonster som sitter och säger emot eller ifrågasätter hela tiden. Men tro mig, det är jag inte. Jag anpassar mig efter sällskapet och timingen. Lite social kompetens besitter jag ;-)

One thought on “Uppdrag slutfört?

Kommentera

