När inspirationen tryter


Just nu är det både brist på inspiration och tid för bloggande. Jag vet inte riktigt varför. Ofta är det mina funderingar som jag skriver ner i bloggen och det skulle då betyda att jag inte funderar alls just nu, vilket inte stämmer.

För tillfället känns funderingarna tämligen ointressanta eller så har jag redan ältat dem här.

Jag funderar lite på hur jag ska hantera sociala medier efter jag börjat på nya jobbet. Jag vet att min nya arbetsgivare är mer nervös inför medarbetarnas outning på nätet. Dessutom svarade jag nej på frågan om jag hade en blogg. Hade jag stått här med namn och arbetsplats hade det kanske varit en annan sak, men som det är idag så känner jag att det jag skriver här är privat och inför en väldigt begränsad skara personer.

Egentligen är det nog inte bloggen som ryker, snarare intensiteten på fejsbookandet och twittrandet (om det nu kan bli mindre intensivt, jag fattar fortfarande inte tjusningen).

Kanske lyckas jag bygga upp någon egen sida vad det lider. Jag och maken har nämligen anmält oss till en distanskurs för att lära oss att utveckla databasdrivna webbplatser och webbapplikationer. Kursen går på Blekinge tekniska högskola och är på 25 procent. Det känns som att han och jag är på lite olika nivåer, jag är samhällsvetare och han är IT-nörd. Men det kan bli kul att läsa något tillsammans.

Jag vet faktiskt inte alls vad jag ska ha det till men det känns roligt att läsa något som jag aldrig studerat tidigare. Jag kan med all säkerhet inte använda det i jobbet men det vettefan om det spelar någon roll. Jag har mina 4,5 års högskolestudier och 10 års arbetslivserfarenhet i ryggen. Jag kan plugga för att jag tycker att det är kul.

Vilken frihet! Om den här kursen känns rolig så ska jag nog banne mig fortsätta att läsa på distans. Jag älskar ju att lära mig och jag älskar att plugga.

Kommentera

