Kriget om de blå skorna


Herregud.

Jag har just burit mitt äldsta barn till dagis hängandes och vrålandes under min arm. Samtidigt hade jag Lillasyster J i bärselen på magen. Lillasyster J sög frenetiskt på nappen och tittade undrande på mig. Lilla E vrålade som att döden var nära och tjöt åt mig att jag skulle gå BORT från henne. Hon ville vara SJÄÄÄÄLV!

Det är tyvärr förbannat svårt att låta en 2,5 åring vara ”själv” mitt i en trafikerad gata så jag fick släpa henne vidare. Hon sprang in i en skogsdunge och rev sig på grenar för att slippa se mig. Hon skrek åt en liten hund så att den tog ett skutt åt sidan. Hon gjorde precis allt för att komma bort från mig. Och vad gjorde hon när vi väl kom till dagis?

Joserru. Då klamrade hon sig fast vid mitt ben och vrålade ett avgrundsvrål som gick ut på att jag inte skulle gåååååå. För hon skulle minsann vara med sin maaaaammaaaaaa!

Så varför detta drama?

För att jag till sist ledsnade på att hon bytte skor för femte gången och valde ett par åt henne som jag resolut satte på hennes fötter. Efter det bar jag ut henne utanför dörren så att hon inte skulle slänga av sig dem.

Jag kallar morgonens psykbryt för ”kriget om de blå skorna”

3 thoughts on “Kriget om de blå skorna

  1. hehe.. de är underbara. ibland. einar bar stövlar hela dagen igår; till dagis, på dagis, hem från dagis. oklart om han sov middag i stövlarna, men det är nog inte helt omöjligt ;)

  2. känner igen det där… så har vi det nästan varje orgon, fast då handlar det om att hon ska sätta på sig dom rosa snör-skorna själv, fast det inte går- fast on sparkar o skriker.. så kan hon själv…

Kommentera

